De rigtige redskaber

De rigtige redskaberDe rigtige redskaber

I god pædagogik er det som med god madlavning. Du skal have de rigtige redskaber. Men du skal også vide, hvordan og hvornår du skal bruge de forskellige redskaber. Endelig spiller øvelsen ind, for ingen har håndelaget fra første dag. En god kok kan få et festmåltid frem, også selv om råvarerne ikke er helt friske.

Jeg holder meget af lave mad og forleden stod jeg med mine knive og sammenlignede madlavning med at være pædagog. Uden min kokkekniv og mit mandolinjern kan jeg ikke skære papirstynde skiver og uden min pande kan jeg ikke lave forårsruller fra bunden. På samme måde har jeg det med de pædagogiske teorier: De giver mig muligheden for at vide, hvordan jeg kan agere i min pædagogiske praksis.

Men jeg kan jo ikke skære tomater med min pande og næppe stege forårsruller på en varm kniv. Derfor er det lige så vigtigt at vide, hvornår og hvordan jeg bruger teorierne. Hvordan kan jeg overføre min vuggestue-viden til mit nuværende arbejde på en folkeskole? Og hvornår skal jeg lade være?

Endelig er det jo vigtigt, at jeg øver mig. Igen og igen. Med erfaring kommer både sikkerhed og en kortere reaktionstid – to elementer, som vi har brug for. Når en pædagog tager fejl eller handler for langsomt, går det ud over rigtige menneskeskæbner. Det er sjældent noget uopretteligt, men det skal ikke være en undskyldning.

Så er der det med råvarerne. Det er børnene, der er vore råvarer. Nu vil jeg ikke påstå, at mine tomater er forudbestemt til at blive et lækkert måltid. De har næppe heller en (under)bevidst trang til at blive menneskeføde. Så helt holder sammenligningen ikke. Derimod er jeg overbevist om, at børn i deres udvikling kan støttes eller begrænses så meget, at det gør en stor forskel.

Som støttepædagog er en af mine første opgaver at vise børnene og deres omgivelser, hvilke kvaliteter de har i sig. At de kan bruge deres styrkesider og nedtone deres svage sider under de rigtige forhold. Som når man blander de rigtige råvarer, tilbereder dem på den rigtige måde og serverer dem med en ledsagende anerkendelse. Det er muligt, at karry ikke gør sig godt til risengrød (jeg har ærligt talt ikke prøvet), men den gør sig rigtigt godt til kylling.

Giv derfor pædagogerne de rigtige redskaber, viden om at bruge dem og tid til at lære håndværket. Så vil vi få det bedste frem i enhver råvare.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.