Tal ikke hjemmeferien ned

Sommerferie i DanmarkTal ikke hjemmeferien ned

Camilla er i børnehave første dag efter sommerferien. De har samling, og efter tur fortæller hendes kammerater om de mange dejlige oplevelser, de har haft: Thailand, Italien osv. Da turen kommer til Camilla, fortæller hun, at hun har besøgt sin bedstemor. “Nå,” siger pædagogen og går hurtigt videre til næste barn.

Det er ikke godt nok. Camillas ferie skal mødes med lige så stor interesse som hendes kammeraters. Det er muligvis mere interessant for pædagogen at høre om Bangkok og Bologna end om Brønshøj og Bramming, men Camillas behov for at dele sine ferieoplevelser er lige så stort som de andres.

Camilla har endda været væk fra sit eget hjem. Ifølge en undersøgelse lavet af Voxmeter for Røde Kors kommer hver femte børnefamilie slet ikke på ferie. Heller ikke sommerhus, som i mit tilfælde på lejr på en campingplads på Sydsjælland (se billedet) eller som i Camillas tilfælde til bedstemor. Derfor er der behov for, at alle børn bliver modtaget med interesse efter sommerferien.

Det virker ekskluderende at spørge “Hvor har du været i ferien?”, fordi det ligger i spørgsmålet, at man er rejst et sted hen.

Gode spørgsmål at stille alle børn, som vil fortælle om deres ferie:

  • Hvad har du lyst til at fortælle om din ferie?
  • Hvad er det bedste, der er sket, mens du har været væk fra børnehaven/skolen?
  • Hvem var du sammen med?
  • Hvor længe varede det?

Når så barnet fortæller, kan man efter behov supplere med:

  • Kunne du tænke dig at gøre noget lignende en anden gang?
  • Tror du, andre ville være glade for at gøre det samme?
  • Hvem fik ideen til/hvem har bestemt, at det var sådan, du/I gjorde?

Frem for alt er det vigtigt, at alle børn bliver mødt med den samme åbne interesse for, hvordan deres liv har været, siden de sidst så deres kammerater. Vis børnene, at alles liv er spændende og værd at høre om – og dermed også værd at fortælle om. Så kan Camilla måske fortælle om de små kattekillinger hos bedstemor eller om den gysende oplevelse, da det var tordenvejr om natten. Kattekillinger og tordenvejr findes både Down under og i Danmark.

8 thoughts on “Tal ikke hjemmeferien ned

  1. Lis

    Pædagogen burde være pædagog og lytte til barnet. Jeg er helt enig i, at en ferie hos bedste kan være lige så værdifuld som en tur til Bankok eller andre steder. Rejser er ofte forældrenes ambitioner så børnene blot følger med.

    Svar
  2. Christina Laursen

    Man har forskellige syn på, hvad der er vigtigt.
    Det er IKKE okay, at ferie i baghaven eller hos bedster ikke er lige så vigtigt som udlandet..
    I vores familie skal børnene kede sig…
    For de har behov for at ikke skulle noget. De er trætte af det, men det giver lidt plads i deres hoveder..

    Svar
  3. Anne Marie Marquardsen

    Der er en vigtig pointe her – nemlig at se, høre og møde det enkelte barn – også, når det gælder ferieoplevelser! Fine, åbne spørgsmål til inspiration til samtale med børnene .o)

    Svar
  4. Therese

    Også burde pædagogerne også overveje at nogen kan have haft en rigtig dårlig ferie, af den ene eller anden grund, sygdom/dødsfald/misbrug i hjemmet/vold osv osv, så det er slet ikke sikkert de glæder sig til den obligatoriske samling efter ferien hvor de bliver udspurgt om hvad de har lavet og de bliver nødt til at lyve… Jeg går personligt ikke ind for det ferie udspørgen/feriekasser og hvad der ellers findes på af personalet, børn skal nok få fortalt om deres ferieoplevelser, HVIS de har lyst.

    Svar
  5. Torben

    Er det børnenes behov at komme syd på eller er det forældrenes, mener helt sikkert at en ferie hjemme kan være bedre en 14 dage syd på hvor ungerne bliver slæbt med ud og se alt muligt de ikke gider

    Svar
  6. Helle Norup

    Meget enig. De har stor magt pædagoger og lærere og bør derfor være langt mere opmærksomme på hvad de prioriterer som sejt og hvad ikke. At ignorerer denne pige tyder på pædagogen er afstumpet og går efter hvad der er populært – men det er lige det modsatte nutidens børn har brug for . Børn er superføleomme, og ingen skal føle sig udenfor INGEN blot fordi de ikke følger et modelune. Jeg underviser på musikskole og kender godt til disse pralerier omkring hvem, der har været hvor. Jeg har så den modsatte prioritering og det ved mine elever. Jeg hævder altid det er så sejt at være i Danmark i ferien, vi lever i verdens bedste land og skønt at være hjemme uden at stresse afsted i udlandet sammen med en masse andre turister. Det må være rædsomt! Så ude godt (udenfor turistsæsonen) men hjemme bedst. Og vigtigt! Man forurener ikke med alle disse flyrejser, som er en af de værste miljøsyndere og skyld i vores klimakrise er værre end nogensinde! Det er op til læreren at gøre den såkaldt svage stærk i forhold til ‘massen’ – vi har et stort
    ansvar her.

    Svar
  7. Søren Fisker

    Åhr, hvor er den fin, kort, enkel og topaktuel.Og så fine spørgsmål. Den linker jeg til på min FB-side “Ledelse af Pædagogisk Udvikling”, for den skal da bare ud til så mange personaler som muligt….. netop nu 🙂

    Svar

Skriv et svar til Helle Norup Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.