Forfatterens guide til sociale medier
Abelone Glahn
197 sider
Forlaget Amedia 2016
Det centrale begreb i Forfatterens guide til sociale medier er stammen. Det betegner den gruppe mennesker, som er interesseret i at følge dig på din profil på Facebook, LinkedIn eller hvor du færdes virtuelt. Frem for at bygge en ny stamme op for dig selv, skal du blande dig, der hvor stammen allerede er.
Efter de indledende kapitler behandles blogs og seks sociale medier i hver sit kapitel. Podcast og tidsforbrug for også berettiget et kapitel. Efter hvert kapitel er der en opsamling i form af fem centrale overvejelser, som læseren kan stoppe op ved og finde sine egne svar på. Der er endda plads til at skrive i bogen, hvis man ønsker det.
Som titlen fortæller, er bogens primære målgruppe forfattere. Den vil dog også med god mening kunne bruges af pædagoger og andre, som ønsker, at deres (faglige) tekster får et større publikum. Alt efter temperament kan man jo læse hurtigt hen over de dele, som handler om salg.
LinkedIn bliver ikke brugt meget til pædagogfaglige tekster viste min research til en artikel om sociale medier. Forfatterens guide til sociale medier giver hjælp til at lave en virksomhedsside og giver helt konkrete vejledninger til f.eks. at lave LongPosts, som svarer til blogindlæg.
Facebook er den dominerende platform, når pædagoger udveksler viden, holdninger og aktivitetsforslag. I bogen får kapitlet om Facebook god plads, og forfatteren anbefaler kraftigt, at man blander sig i andre(s) grupper og sider: ”Tænk samtalerne over i den fysiske verden: Hvis du møder en, som alene taler om egne fortræffeligheder, kun nævner egne bøger, kun fremhæver de fede anmeldelser, bliver samtalen hurtigt kedelig. Når du bevæger dig på de sociale medier, her Facebook, skal du selvfølgelig også interagere med andre – følge andres sider og profiler, tage del i deres samtaler, dele og bidrage, hvor du kan og være til stede, hvor andre færdes, ikke kun på dit eget ”territorium”. Det er det, sociale medier handler om – at være social, ikke et tågehorn for dig selv.”
Youtube vil for mange være nyt land som platform for at dele egne produkter. Forfatterens guide til sociale medier deler brugeren af Youtube op i tre typer: 1) Et arkiv for andres produkter, 2) En kanal, hvor man lejlighedsvist kan dele egne produkter (som på ethvert andet socialt medie) og 3) De egentlige youtubere har en væsentlig indtægt gennem deres kanaler.
Blandt rådene til Youtube-videoer er, at de skal kunne køre uden lyd. Mange har ikke lyden slået til. Desuden skal hovedbudskabet komme i løbet af de første fem sekunder, altså inden der zappes videre til noget andet.
Pinterest kan være en mulighed for f.eks. boganmeldelser. Podcast er egentlig ikke et socialt medie og kræver dels et stort tidsforbrug, dels at man regelmæssigt optager/udgiver afsnit.
Hvis man som pædagog har mod på at bruge sociale medier i en faglig sammenhæng, byder Forfatterens guide til sociale medier på interessant læsning.