Billedbogen i børnehaven

Billedbogen i børnehavenBilledbogen i børnehaven

Caroline Sehested
62 sider
Gyldendal Uddannelse 2014

 

 

Der er kommet to nye bøger om pædagogisk arbejde med billedbøger. Billedbogen i børnehaven er den, som giver flest ideer uden at styre for meget.

Det er også her, man henter mest børnelitterær teori, f.eks. de fem kompetencer, Torben Weinreich beskriver: læserkompetencen (at forstå ordene, afkode bogens budskab), konventionskompetencen (at kende og forstå begreberne bog, bogstav, forside mm.),encyklopædisk kompetence (at have en indsigt i verden), intertekstuel kompetence (at trække tråde til andre bøger og medier) og retorisk kompetence (at kende fortællingens dele og udvikle nuanceret sprog).

Jeg skrev på JAGOO, at “bogen falder i tre dele: En del har inspirationsmateriale om bl.a. dialogisk læsning, en del kommer omkring væsentlige begreber og teori om praksis, en del er meget praksisorienteret. Det er lykkedes at få lettilgængelige aktivitetsforslag til at gå hånd i hånd med en introduktion til pædagogiske overvejelser i forbindelse med arbejdet med børnelitteratur.”

Jeg foreslår, at man supplerer Billedbogen i børnehaven med Filur-materialet.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *