Cafe-foredrag om højt begavede børns læsning
Hvis du ikke kunne komme til foredraget på Casa Carola om højt begavede børns læsning, finder du her et resume af foredraget, mine “håndholdte powerpoints” og en litteraturliste.
(Foto: Hanne Matthiesen)
Jeg har arbejdet med børn i over 20 år. Det har slået mig, at højt begavede børn ikke har det så let, som man umiddelbart skulle tro. Jeg har arbejdet med højt begavede børn, især de seneste år i Folkeskolen, hvor jeg er støttepædagog.
Først kommer der baggrundsviden om højt begavede børn, derefter præsenterer jeg bøger, som jeg vil anbefale til dem. Til sidst er der mulighed for at gå på opdagelse i mine medbragte bøger samt stille spørgsmål til mig og til forældre fra foreningen Gifted Children, som har sagt ja til at stille op. Vi kan også nyde en kage med te/kaffe.
Det er sjældent, at højt begavede børn skiller sig ud i vuggestuen, de opdages i børnehaven (hvis kompetente pædagoger), slår igennem i skolen. Det skyldes den asynkrone udvikling: Børn udvikler sig motorisk, sprogligt, socialt osv. Ved asynkron udvikling sker det med meget forskellig hastighed. Der er ikke nogen, som undrer sig over, at voksne f.eks. ikke kan synge en ren tone eller får alle planterne til at dø. Derimod er der åbenbart en forventning om, at et barn er nået lige langt i sin udvikling på alle områder.
Hvordan genkender man så højt begavede børn? Jeg har lavet en stak håndholdte, unplugged og analoge Powerpoints hentet fra Ole Kyeds De intelligente børn og professor Shirley J. Kokot. De viser nogle tegn, man kan kigge efter, selv om de højt begavede børn også er meget forskellige:
Velbegavede børn: Kender svarene
Højt begavede børn: Stiller spørgsmålene
Velbegavede børn: Er interesserede
Højt begavede børn: Er ekstremt nysgerrige
Velbegavede børn: Har gode ideer
Højt begavede børn: Har vilde, skøre ideer
Velbegavede børn: Arbejder hårdt
Højt begavede børn: Beskæftiger sig med andre ting, men klarer sig godt
Velbegavede børn: Svarer på spørgsmål
Højt begavede børn: Diskuterer i detaljer og er omstændige
Velbegavede børn: Befinder sig i toppen af klassen
Højt begavede børn: Er forud for klassen
Velbegavede børn: Lytter med interesse
Højt begavede børn: Viser stærke holdninger og synspunkter
Velbegavede børn: Lærer let
Højt begavede børn: Ved det allerede
Velbegavede børn: Har det godt med kammeraterne
Højt begavede børn: Foretrækker voksne
Velbegavede børn: Er modtagelige
Højt begavede børn: Er intense
Velbegavede børn: Kopierer nøjagtigt
Højt begavede børn: Skaber nyt
Velbegavede børn: Modtager information
Højt begavede børn: Bearbejder information
Velbegavede børn: Teknikere
Højt begavede børn: Opfindere
Velbegavede børn: Husker godt
Højt begavede børn: Gætter godt
Velbegavede børn: Holder af logisk opbygget læring
Højt begavede børn: Trives med kompleksitet
Velbegavede børn: Er bevidste
Højt begavede børn: Er ivrigt observerende
Velbegavede børn: Er tilfreds med egen læring
Højt begavede børn: Er meget selvkritiske
Velbegavede børn: Holder af at gå i skole
Højt begavede børn: Holder af at lære
Alle børn har brug for bøger, som støtter udviklingen. Sproglig udvikling, forståelse for andres liv. Asynkron udvikling nødvendiggør asynkrone bøger. Som 14-årige Amalie skrev i en Facebook-besked til Josefine Ottesen:
Jeg elsker at læse, fordi det er et andet liv, som man kan opleve igen og igen. Der er mange mennesker, der siger at man kun har et liv, men hvis man læser bøger, kan man have tusinde forskellige liv, hvor man får fantastiske oplevelser, som man aldrig havde oplevet, hvis man kun havde et liv.
Forskellige typer bøger, som kan udfordre højt begavede børn:
Titlerne er hentet fra min egen bogsamling. De skal tages som eksempler på bøger og kan suppleres ad libitum af tilsvarende titler.
Samtalebøger til de yngste
- Antje Damm: Spørg mig
- Ulla Rose Andersen: Kan en hund grine?
Bøger om følelser og venskaber
- Den dag Leopold blev…-serien
- Mario di Pietro: Følelsernes ABC
Faktuelle bøger
Kig gerne i souvenir-butikken, når I er på museer, udstillinger, eksperimentarier og lign.
- Sisie Morgenstern, Gill Rosner og Chen Jiang Hong: Archimedes
- Albert Einsteins lysshow
- Descartes’ onde dæmon
- Karl Marx’ genfærd
- Maren Weischer: Sådan begyndte verden
- Jilly McLeod: Hvordan næsten alting blev opfundet
Verden vendt på hovedet
Angst
Med høj begavelse kommer indsigt i (og interesse for) emner, som barnet ikke følelsesmæssigt er parat til at bearbejde.
- Eckhard Tolle: Miltons hemmelighed
- Monster
Fantasy
For bognørder
– man kan også bruge den samme bog i flere udgave og lave sammenligninger
Fiktion med faktuelle afsnit
- Mark Haddon: Den mystiske sag om hunden i natten
- Gustav og Raketbroderskabet
- William og Athena
- Christoffer Boserup Skov: Sebastian-serien
- Jostein Gaarder: Sofies verden
Bøger til voksne
Selv om bøgerne er skrevet til voksne, kan mange højt begavede børn med fordel gå på opdagelse i dem – blot der ikke er børne-uegnede emner.
- Dalai Lama: Kunsten at leve lykkeligt
- Tor Nørretranders: Frem i tiden
- Jesper Hoffmeyer: Shorts
- Det man husker
- Gregers Gjersø & Kristian Joos: På ski til Sydpolen
Bøger, som kan læses af de voksne, som vil vide mere
- De intelligente børn
- Donata Elschenbroich: Kanon for syvårige
- Ben Furman: Børn kan
- Ben Furman: Børn kan – i praksis
- Christiane Bauer og Thomas Hegemann: Jeg kan – sådan!
- Højtbegavede børn i skolen
Dem, jeg bare skal have med
- Skoven fra oven
- Den gamle mand og hvalen
- William Joyce: Hr. Morris Lessmores blændende bevingede bøger
- Fuglen
- Bjørnen, som ikke havde været der før
… Kig også på min download-side, her er både mit formidlingsprojekt fra masteruddannelsen og en artikel.